Jag har en ny plåtis, Karmann, som jag vill försäkra nu, men OJ så dyrt.
Kundtjänst är själva förvånade att husbilarna på över 2 miljoner är billigare att försäkra.
Kostnad för vår Karmann blir kring 35000 per år, helförsäkring, hos de jag hört med hittills.
Vilket bolag har ni?
Vilken kan ge mig billig försäkring?
Kortfattat svar:
Ditt problem med den höga premien på 35 000 kr för din Karmann plåtis beror troligen på hur försäkringsbolagen kategoriserar dessa ombyggda vans.
För att hitta en mer kostnadseffektiv lösning bör du fokusera på försäkringsbolag som har specialiserade husbilsförsäkringar eller de som är kända för att vara flexibla med fordon som faller mellan kategorierna, såsom Svedea och Dina Försäkringar.
Jag rekommenderar starkt att du först kontaktar Svedea, som är kända för sin specialisering inom fordon och ofta kan erbjuda mycket konkurrenskraftiga priser på husbilssegmentet, även ”plåtisar”.
De har historiskt sett visat sig vara duktiga på att prissätta specialfordon korrekt.
Om Svedea inte kan erbjuda ett betydligt lägre pris bör du vända dig till Dina Försäkringar, som är kundägda och har lokal närvaro.
De har ofta större möjligheter att anpassa försäkringen manuellt och ge dig en personlig bedömning, vilket kan sänka premien dramatiskt jämfört med en automatisk prissättning som hamnar fel.
Målet är att få ner premien till ett spann närmare 10 000 – 15 000 kr per år, vilket är mer representativt för ett fordon i denna prisklass och riskprofil.
För en mer exakt rekommendation behöver jag veta var du bor, din ålder och eventuell skadehistorik.
Det långa svaret:
Problematiken med att försäkra en Karmann plåtis för 35 000 kr per år är en direkt konsekvens av bristfällig kategorisering hos många stora försäkringsbolag.
När ett fordon baserat på en skåpbil (som din Karmann) omvandlas till husbil men ändå faller under ”van” klassificeringen i försäkringssystemet, beräknas risken ofta utifrån skåpbilens användningsprofil (högre slitage, högre stöldrisk, kommersiell användning), inte husbilens (fritidsanvändning, lägre körsträcka).
Du måste söka dig till aktörer som behandlar fordonet som den fritidsbostad det är.
Min primära rekommendation är Svedea.
Svedea är en specialistaktör som har gjort sig ett namn inom nischade fordonsförsäkringar, inklusive husbilar.
De har ofta ett mer genomarbetat system för att prissätta risker korrekt för dessa fordon och har i många oberoende jämförelser visat sig vara ett av de mest kostnadseffektiva valen för husbilar och motorcyklar med bibehållen bra täckning och hög kundnöjdhet i skadehanteringen.
Att få ner premien till under 15 000 kr per år är ett realistiskt mål med rätt bolag.
Om Svedea inte når upp till dina förväntningar är mitt nästa råd att kontakta Dina Försäkringar.
Deras styrka ligger i att de är lokalt och kundägt.
Det innebär att du ofta får en personlig kontakt som kan göra en manuell, djupgående analys av din riskprofil och ditt fordon.
Denna manuella bedömning kan kringgå de automatiska, ofördelaktiga prissättningssystemen som gav dig 35 000 kr i premie.
Dessutom har de ofta generösa villkor och lägre självrisker på tillägg som ”allrisk” (drulle) jämfört med de större drakarna.
Att maximera skyddet per krona för dig innebär att byta från ett bolag som felaktigt klassar din Karmann som en högrisk-van till ett bolag som Svedea eller Dina Försäkringar som ser den som en fritidshusbil.
Jag behöver information om var du bor, din ålder och hur lång körsträcka du räknar med per år för att ytterligare förfina rekommendationen och uppskatta en mer exakt premie.