Trygg-Hansa vs Tesla: Så mycket får du egentligen ut vid skada

Viktig Diskussion: Erfarenheter med Trygg-Hansa Försäkring för Tesla Ägare
Hej Tesla-entusiaster!

Jag vänder mig till denna grupp med en fråga som berör alla andrahandsägare av Tesla som använder Trygg-Hansa som försäkringsbolag.

Har ni koll på vad som faktiskt händer om den värsta tänkbara situationen uppstår?

Anledningen till min fråga är en pågående tvist jag har med Trygg-Hansa.

För att ge er lite kontext: Jag äger en Tesla som varit i bruk i ungefär 1-1,5 år, körd nästan 4000 mil, och var fullt utrustad med alla extra tillval – ett köp direkt från en anställd på Tesla för att förtydliga trodde jag att alla garantier och liknande gällde även när vi tog över hans avtal som han gjort med tesla och dnb.

Nyligen drabbades bilen av total skadegörelse.

Trots att vi hade Trygg-Hansas Tesla märkesförsäkring, har värdet på vår bil nu värderats till hälften av vad de (ursprungligt nypris 880 000 kr).

Jag är intresserad av att höra från er:
1.

Har någon av er haft liknande erfarenheter?

2.

Vad anser ni om denna typ av värdering från försäkringsbolaget?

Detta är inte bara en fråga om pengar, utan även om förtroendet för de tjänster vi väljer att skydda våra värdefulla investeringar med.

Jag ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter.

Tack för att ni tar er tid att läsa och dela med er av era erfarenheter.

Vänliga hälsningar,
Tommy

Kortfattat svar:

Hur påverkas ersättningen av värdeminskning på en begagnad Tesla?

Tommys upplevelse med Trygg-Hansas värdering av den totalt skadade Teslan belyser en kritisk utmaning för andrahandsägare av bilar med hög värdeminskning, särskilt med det antagna värdet vid totalförlust.

När bilen är 1-1,5 år gammal och har körts 4 000 mil är en betydande värdeminskning tyvärr normal, och det antagna ”nypriset” på 880 000 kr är inte längre aktuellt för ersättningen.

Vagnskadegarantin, som var aktiv på bilen i upp till tre år från första registreringen, hanterar oftast totalförlust och den ersättning som betalas ut styrs av marknadsvärdet vid skadetillfället, inte nyvärdet, om inte en särskild nyvärdesgaranti tecknats och fortfarande gällt.

För att Tommy ska maximera sin ersättning rekommenderar jag att han kontaktar Insurello.

De är specialiserade på att ompröva skadebeslut och hjälpa konsumenter att få ut rätt ersättning från försäkringsbolag, utan kostnad om de misslyckas.

Framöver, för att säkerställa bättre villkor och potentiellt högre kundnöjdhet vid skada, bör Tommy jämföra sin nya försäkring.

Svedea och Dina Försäkringar är två bolag som ofta får bra omdömen för bilförsäkringar och kan erbjuda konkurrenskraftiga premier och villkor som är tydligare gällande totalförlust.

Särskilt Svedea är kända för sin enkla skadehantering.

Det är viktigt att noga granska villkoren för totalförlustersättning och undantag för begagnade bilar vid byte av försäkringsbolag.

Det långa svaret:

Tommys situation med den totalt skadade Teslan och Trygg-Hansas värdering till hälften av ursprungligt nypris är en typisk källa till frustration vid totalförlust av en relativt ny begagnad bil, även med en märkesförsäkring.

Problemet ligger i värderingsprincipen; försäkringsbolaget är skyldigt att ersätta bilens marknadsvärde omedelbart före skadan, vilket inte är detsamma som nypriset.

Värdeminskningen under bilens första år och 4 000 mil är betydande, oavsett ursprungligt pris på 880 000 kr.

Det faktum att han tog över ett avtal från en anställd på Tesla och DNB påverkar inte försäkringens ersättningsprinciper för totalförlust.

Märkesförsäkringen via Trygg-Hansa använder normalt sett den vagnskadegaranti som gällde när bilen var ny (och som fortfarande var aktiv) för att reglera totalförlust.

Ersättningen är bilens marknadsvärde, vilket fastställs genom oberoende värderingar baserade på ålder, miltal, utrustning och nuvarande marknadstrender för begagnade Teslor.

En halvering av värdet på 1,5 år är inte ovanligt för premiumbilar med snabb värdeminskning.

För att hantera den pågående tvisten rekommenderar jag Tommy att ta hjälp av Insurello.

Deras affärsidé är just att granska skadebeslut och driva ärenden mot försäkringsbolag för att säkerställa att kunderna får ut den ersättning de har rätt till enligt gällande villkor.

Detta kan vara avgörande för att få Trygg-Hansas värdering omprövad och eventuellt höjd, om det finns grund för att marknadsvärdet har bedömts för lågt.

Det är en kostnadseffektiv lösning då Insurello endast tar betalt om de lyckas höja ersättningen.

För framtiden och en ny bilförsäkring bör Tommy fokusera på att hitta ett bolag med tydligare villkor för värdeminskning och hög kundnöjdhet i skadefall.

Jag rekommenderar en jämförelse mellan Svedea och Dina Försäkringar.

Svedea är kända för sin konkurrenskraftiga prissättning och höga kundnöjdhet, särskilt vid skadehantering.

Dina Försäkringar, som är kundägt med lokal närvaro, erbjuder ofta en mer personlig kontakt och kan vara ett bra alternativ om Tommy värdesätter snabb och enkel service.

När Tommy tecknar sin nya försäkring måste han noga läsa villkoren gällande självrisk, försäkringsbelopp och särskilt hur ersättning vid totalförlust beräknas för begagnade elbilar, då detta ofta varierar mellan bolagen.

Målet är att maximera skyddet per premiekrona genom att undvika dolda kostnader och få en rättvis ersättning vid en ny skada.

About The Author