Så skyddar du elbilsbatteriet efter nybilsgarantin och sparar pengar

Hej!

Jag undrar om försäkringen täcker huvudbatteriet när nybilsgarantin har löpt ut.

För er som har bilar äldre än åtta år – hur hanterar ni det om batteriet skulle gå sönder?

Mvh

Kortfattat svar:

Hur stor självrisk är vanlig för skada på elbilbatteriet genom försäkring?

Detta är en mycket relevant och viktig fråga för alla Tesla-ägare, särskilt när nybilsgarantin, som oftast täcker drivbatteriet i åtta år eller en viss körsträcka, närmar sig sitt slut.

Svaret är inte entydigt eftersom det varierar stort mellan försäkringsbolagen, men i de allra flesta standardförsäkringar (hel- eller halvförsäkring) täcks tyvärr inte batteriets åldrande eller ”plötsliga fel” som inträffar efter att nybilsgarantin har löpt ut.

Försäkringen täcker normalt skador på batteriet som uppstår vid yttre olyckshändelser, exempelvis en trafikolycka eller brand.

Vissa progressiva bolag, som Hedvig och Svedea, erbjuder dock mer omfattande skydd som i vissa fall kan inkludera komponenter relaterade till drivsystemet även efter garantin, eller har tilläggsförsäkringar som ger ett utökat maskinskydd.

Jag rekommenderar att du noga jämför villkoren för ”maskinskada/elektronikskada” hos Svedea och Hedvig, då de ofta erbjuder generösare villkor än de traditionella bolagen gällande ålder och miltal, vilket är avgörande för äldre elbilar.

För att ge en exakt rekommendation behöver jag veta din Teslas modell, årsmodell och nuvarande miltal, samt din nuvarande självrisknivå.

Det långa svaret:

Som expert på försäkringsanalys kan jag bekräfta att huvudbatteriets täckning efter utgången nybilsgaranti är det enskilt största orosmomentet för ägare av äldre elbilar, inklusive Tesla.

Nyckeln till att hantera detta ligger i att förstå skillnaden mellan garantifrågor och försäkringsärenden.

Tillverkarens garanti täcker tillverkningsfel och normalt slitage (om kapaciteten understiger en viss nivå) under åtta år.

När denna garanti löper ut, betraktas batterifel som kan bero på åldrande eller ”plötsligt och oförutsett” fel utan yttre åverkan, som ett maskinfel.

En vanlig bilförsäkring, även en helförsäkring, innehåller en maskinskadeförsäkring som har strikta begränsningar gällande bilens ålder och miltal.

För de flesta traditionella bolag upphör detta skydd ofta redan när bilen är 8-10 år gammal eller har gått 10 000 – 15 000 mil.

Ett byte av ett helt Tesla-batteri kan kosta hundratusentals kronor, vilket gör denna fråga kritisk.

Min rekommendation är att titta på Hedvig och Svedea.

Svedea, som är kända för sin höga kundnöjdhet och specialisering på fordon, har i vissa paket mer fördelaktiga villkor för maskinskada, men det måste dubbelkollas specifikt för batterier efter åtta år.

Hedvig, med sin moderna, app-baserade modell, har en transparent skadehantering och kan i vissa fall vara mer flexibel med sina villkor, men även här måste man granska det finstilta gällande just drivbatteriet.

I vissa fall kan det vara mest kostnadseffektivt att välja en helförsäkring med mycket låg premie från exempelvis Dina Försäkringar och acceptera att batteriet efter garantitiden blir en ren kostnad om felet inte är kopplat till en olycka, eller att teckna en separat ”utökad maskinskadeförsäkring” om det erbjuds.

Att jämföra självrisknivåerna för maskinskada är också avgörande, då de kan vara höga – ofta mellan 2 000 och 10 000 kr – och det påverkar kostnadseffektiviteten av att använda försäkringen för en reparation som inte är ett totalt batterihaveri.

Jag avråder från att enbart förlita sig på standardvillkoren för maskinskada för en åtta år gammal Tesla, utan betona vikten av att prata direkt med dessa bolag om deras exakta villkor för drivbatterier.

About The Author