Lite ändringar sker i försäkringen hos TryggHansa.
Priset går upp från 5.484 kr till 7.766 kr ”så att jag kan fortsätta rulla tryggt” 🤣 (Är ironisk).
Har ej orsakat en enda skada sedan jag skaffat körkort som 20 åring och villkoren, tja de blev ju också sämre.
Motor och elektronikskyddet minskas med 4 år och även sträckan sänks med 2.000 mil etc etc.
If försökte få över mig som kund men hade ännu högre pris (tittade ej på villkoren).
Fler som har noterat detta?
Kortfattat svar:
Det är djupt frustrerande och dessvärre en allt vanligare trend att premier ökar och villkor försämras, särskilt för Teslor och elbilar, även vid skadefri historik.
Detta beror ofta på en ökad skadefrekvens och dyrare reparationer för dessa fordonstyper.
Jag rekommenderar att du omedelbart jämför villkor och premier hos Svedea och Dina Försäkringar, eftersom de historiskt sett har erbjudit konkurrenskraftiga lösningar för elbilar, ofta med bättre skydd för motor och elektronik än de du nämner.
Svedea är kända för att vara aggressiva på pris och hög kundnöjdhet, medan Dina Försäkringar, som kundägt bolag, ibland har mer förmånliga villkor.
Med utgångspunkt i din nuvarande premiehöjning på 2 282 kr (från 5 484 kr till 7 766 kr) är det mycket troligt att du kan hitta ett avtal med antingen Svedea eller Dina Försäkringar som ligger närmare din tidigare premie, vilket innebär en potentiell besparing på över 2 000 kr, samtidigt som du efterfrågar en vagnskadegaranti och ett elektronikskydd som matchar eller överträffar de tidigare villkoren (t.ex.8 år/12 000 mil).
Du måste dock ange din specifika bilmodell (Model 3, S, X, Y), årsmodell och boendeform (garage, gata) för en exakt jämförelse.
Det långa svaret:
Din iakttagelse om kraftigt höjda premier och försämrade villkor, såsom minskat skydd för motor och elektronik (både i antal år och körsträcka), är korrekt och en orsak till stor oro bland ägare av elbilar, särskilt Teslor, i Sverige.
Försäkringsbolagens kostnader för reparationer av elbilar har ökat dramatiskt, dels på grund av höga reservdelspriser, dels på grund av att ett litet fel i batteripaketet eller drivlinan ofta leder till dyra byten istället för reparationer, vilket resulterar i att bolagen justerar villkoren och höjer priserna för att kompensera.
Trots din skadefria historik ser bolagen till den samlade risken för din bilmodell.
För att maximera skyddet per krona i din specifika situation, där du vill behålla ett bra elektronikskydd och sänka priset, bör du fokusera på de bolag som är kända för att vara flexibla med elbilsförsäkringar.
Jag rekommenderar starkt att du vänder dig till Svedea och Dina Försäkringar.
Svedea är ett populärt val för fordon och har ofta mycket konkurrenskraftiga priser på helförsäkringar, och de har varit aktiva med att anpassa sina produkter för elbilar.
Om Svedea kan erbjuda dig en premie som ligger närmare 5 500-6 000 kr, har du direkt sparat över 1 700 kr.
Samtidigt bör du be dem specificera exakt vad deras motor- och elektronikskydd täcker i termer av ålder och körsträcka.
Dina Försäkringar, å andra sidan, är ett kundägt bolag och kan ibland erbjuda mer generösa villkor och en personligare service, vilket kan vara ovärderligt vid en stor skada.
Deras villkor för vagnskadegaranti och motorskydd kan vara fördelaktiga, och det är viktigt att betona att du vill ha ett skydd som matchar det du tidigare haft (t.ex.8 år/12 000 mil).
Genom att jämföra dessa två alternativ, och specifikt betona att ditt mål är att maximera elektronikskyddet utan att betala en orimligt hög premie, skapar du den bästa förhandlingspositionen.
Kom ihåg att kontrollera självrisken och om det finns något särskilt undantag som rör just Teslas specialfunktioner eller batteripaket.
Att undvika Trygg-Hansas prishöjning på 2 282 kr och deras försämrade villkor genom att byta till Svedea eller Dina Försäkringar är den mest kostnadseffektiva lösningen för dig.